contact@wix.com
+123-456-789
© 2035 by The Clinic.Powered and secured by Wix
Salgsbetingelser
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selger (Vingelen Wagyu AS) oppgir i nettbutikkens bestillingsløsning – eller via skriftlig korrespondanse (som e-post og meldinger) – samt betingelsene listet opp her. Ved eventuell motstrid om opplysningene, går det som er særskilt avtalt mellom partene foran nettbutikken, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.
2. Partene
Selger er Vingelen Wagyu AS, 931353853. Adresse: Vingelsåsen 117, 2542 Vingelen. Tlf. 91125264 Mail: post@vingelenwagyu.no. De betegnes videre som selger/selgeren.
Kjøper er forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Priser
Prisene oppgitt på produktene gjennom nettbutikken er den totale prisen kjøper skal betale. Disse er inkludert merverdiavgift og evt. andre tilleggskostnader.
4. Avtaleinngåelse
Når kjøperen har betalt sin bestilling gjennom nettbutikken er avtalen bindende for begge parter.
Den er ikke bindende om det skulle forekomme skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i nettbutikken, og den annen part innså eller burde innsett at det forelå en slik feil.
5. Ordrebekreftelse og betaling
Selgeren krever betaling for varen i det ordren blir gjennomført i nettbutikken. Om annet blir avtalt ved faktura-kjøp – så blir denne utstedt etter skriftlig bekreftelse av kjøpet. Nettløsningen gir ikke rom for fakturabetaling.
Når en ordre blir gjennomført og betalt får kunden en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon om henting av varen.
6. Levering
Når betalingen har gått gjennom pakkes varene og settes klar til henting i Aastrøen i Vingelsåsen. Kunden vil få beskjed når varen er klar til henting – og varene skal hentes hos Vingelen Wagyu i Vingelsåsen 117, 2542 Vingelen.
Bestilte varer skal hentes innen rimelig tid og senest 14 dager etter kjøp – om ikke annet er avtalt. Leveringen er skjedd når kjøperen har hentet varen.
7. Risikoen for varen
Når varen har gått over på kjøper eller kjøpers representant er varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Forbrukeren har i utgangspunktet angrerett i 14 dager. Dette gjelder ved handel fra alle EØS-land. For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt.
Forbrukere har ikke rett til å angre på enkelte typer avtaler av praktiske eller hygieniske årsaker, for eksempel varer som går raskt ut på dato. Lovens øvrige bestemmelser, som opplysningsplikten, gjelder likevel for disse avtalene.
I henhold til angrerettloven § 22 gjelder ikke angreretten ved avtaler om:
-
Levering av varer som forringes, eller raskt går ut på dato, som for eksempel alle kjøl- og frysevarer og dagsferske produkter som ferske brød- og bakervarer, ferskt kjøtt og fersk fisk, § 22 b)
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen, slik den skal være, for henting eller leverer den for sent til henting, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 5 kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig.
Kjøperen kan heve avtalen med Vingelen Wagyu AS dersom forsinkelsen er vesentlig eller om selger ikke utleverer varene innen tidsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen jf. forbrukerkjøpsloven. Kjøperen må melde krav til Vingelen Wagyu AS skriftelig.
10. Kjøperens rettigheter ved mangel
Om varene kjøper mottar har en mangel som ikke skyldes kjøper, kan vedkommende be om retting, kreve prisavslag eller heve avtalen fra selger. Reklamasjon bør skje skriftelig.
Retting eller omlevering vil si at kjøperen kan få rettet opp feilen eller levert en tilsvarende vare. Selger kan motsette seg kjøpers krav om kravet volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid.
Prisavslag kan kjøper kreve om varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer nedsatt og avtalt pris.
Heving kan skje i de tilfeller varen ikke er rettet eller omlevert – og når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved mislighold
Dersom kjøper ikke oppfyller de øvrige pliktene i denne avtale, og det ikke skyldes Vingelen Wagyu, kan selger holde varene tilbake, jf. forbrukerkjøpsloven, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen frosten, kan selger heve kjøpet.
Dersom kjøper ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet bli sendt til inkasso – etter varsling på forhånd. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Om en kjøper unnlater å hente betalte varer, kan Vingelen Wagyu AS belaste kjøper et gebyr på 100 kroner, samt frakt av varen kjørevegens lengde tur/retur. Gebyret skal dekke selgers tidsbruk og utlegg for å levere varen. Et slikt gebyr kan ikke belastes personer under 18 år.
12. Personopplysninger
Selger er ansvarlig for personopplysninger som kommer inne som følge av kjøp. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningene, kun innhente og lagre personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene i denne avtalen.
13. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.